admin

Ako pohyb prospieva päťdesiatnikom a seniorom

Ako vraví populárne porekadlo: „Nie sme starí, sme len dlhšie mladí.“ Zdravie a vitalita nemajú vekové obmedzenie. Život je plný príležitostí aj v pokročilom veku, ktorého sa dožívame čoraz častejšie vďaka vedecko-technickému pokroku. Práve pravidelný pohyb v neskorších rokoch vytvára rozdiel medzi životom obmedzeným na gauči a životom plným radostných aktivít.

Zdravie a pohyb: Prečo je cvičenie v zrelšom veku nevyhnutné?

Mnoho seniorov si kladie otázku, či cvičenie v ich veku prináša skutočné výhody. Odpoveď je hlasné a jasné áno. Ako uvádza Svetová zdravotnícka organizácia, aj minimálne množstvo pravidelného pohybu môže významne zlepšiť kvalitu života zrelších ľudí. Dnes sa cvičenie považuje za jednoznačne najúčinnejší liek, ak hovoríme o dĺžke zdravého života.

Cvičenie zväčšuje svalovú hmotu a zvyšuje svalovú silu, čo je zásadné v boji proti sarkopénii – úbytku svalovej hmoty spojenému so starnutím. Pokiaľ svaly pravidelne nepoužívate, strácajú svoju funkčnosť a dochádza ku strate svalovej sily (dynapénia). Do veku 80 rokov stratí človek oproti svojmu maximu v priemere okolo 8 kg svalovej hmoty. Tí aktívnejší stratia v priemere len okolo 3 kg.

Podľa štúdií publikovaných v renomovaných medicínskych časopisoch ako Lancet, nedostatok fyzickej aktivity výrazne zvyšuje riziko vážnych zdravotných problémov vrátane kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky a určitých typov rakoviny.

Pravidelní cvičenci nad 60 rokov majú tiež podstatne nižšiu pravdepodobnosť výskytu demencie a Alzheimerovej choroby. Takisto sú vďaka silnejšiemu telu odolnejší voči pádom a následným zraneniam, pri ktorých je často nutná operácia. Jednoducho povedané, väčšie množstvo svalov a ich sila chránia vaše telo.

Pravidelné cvičenie má aj psychické výhody

Pravidelný fyzický tréning má pozitívny vplyv nielen na telo, ale aj na myseľ. Zlepšuje kognitívne funkcie, ako sú pamäť, riešenie problémov a rozhodovanie. Vedecké dôkazy tiež ukazujú, že fyzická aktivita môže zlepšiť náladu a potlačiť symptómy depresie a úzkosti.

Pravidelné cvičenie stimuluje aj tvorbu nových nervových buniek v mozgu, čo pomáha zachovať mentálnu ostrosť do ďalších rokov. Vďaka cvičeniu máte kvalitnejší spánok a ste odolnejší voči stresovým situáciám.

Spoločenský rozmer skupinového cvičenia

Naše tréningové centrum Davaj Makaj poskytuje ideálne prostredie nielen na zlepšenie fyzickej kondície, ale aj na stretnutia s rovesníkmi a budovanie nových priateľstiev. Skupinové tréningy pôsobia ako silný motivátor a posilňujú pocit spolupatričnosti a spoločenskej podpory, ktorý je v zrelšom veku dôležitý.

Ako začať cvičiť v pokročilom veku?

Začať sa hýbať môže znieť ako výzva, najmä ak ste dlhodobo neaktívni. Náš komplexný pohybový program Klenoty zahŕňa pestrú paletu aktivít, ktoré sú špeciálne prispôsobené vašim potrebám, schopnostiam a zdravotnému stavu. Tréningy vedie skúsený tréner, vďaka ktorému je cvičenie bezpečné, efektívne a najmä príjemné.

Nech ste v akomkoľvek veku, nikdy nie je neskoro začať. Váš aktívnejší a zdravší spôsob života sa začína u nás v Davaj Makaj. Pridajte sa k nám, zažite radosť z pohybu a objavte všetky jeho výhody.

Zhrnutie: Ako pohyb prospieva päťdesiatnikom a seniorom

  • Vitalita a vyššia kvalita života
  • Nižšie riziko vážnych zdravotných problémov
  • Budovanie sily a kondície
  • Lepšia pohyblivosť, rovnováha a odolnosť voči pádom
  • Kvalitnejší spánok a väčšia psychická pohoda
  • Vytváranie nových priateľstiev s rovesníkmi